Selligent en StrongView richten samen toonaangevend wereldwijd marketing-technologiebedrijf op

Gecombineerd bedrijf biedt omvangrijke technologie aan voor omnichannel- en e-mailmarketing

(BRUSSEL en REDWOOD CITY), 15 OKTOBER 2015  Selligent, de Europese snelgroeiende leverancier van oplossingen voor marketingautomatisering en gegevensbeheer, kondigt de fusie aan met StrongView, een Amerikaanse leider in contextuele marketingoplossingen. Door de expertise van Selligent in omnichannel campagnebeheer en targeting te combineren met de e-mail-marketingcapaciteiten voor ondernemingen van StrongView, ontstaat een wereldleider in B2C digitale marketingtechnologie. De financiële voorwaarden van de privé-transactie werden niet bekendgemaakt, maar het nieuwe bedrijf beschikt over een aanzienlijke hoeveelheid kapitaal zodat het schuldenloos kan groeien.

Selligent, gevestigd in Brussel, en StrongView, met zetel in Redwood City, Californië, zijn beiden eigendom van HGGC, een private-equityfirma in de middenmarkt met een grondige investeringservaring in technologie voor bedrijven en marketingdiensten.  Het gefuseerde bedrijf draagt de naam Selligent. Selligent-CEO Andre Lejeune zal als CEO de leiding hebben over het managementteam van het gecombineerde bedrijf, terwijl StrongView-CEO Bill Wagner een senior-adviesrol zal bekleden bij HGGC.

StrongView wordt door Forrester Research, Inc., beschouwd als een toonaangevende leverancier van oplossingen voor e-mailmarketing. Door zijn krachtige technologie voor ondernemingen worden de bestaande capaciteiten van Selligent voor omnichannel campagnebeheer significant uitgediept en verbreed.  De gecombineerde technologieën van Selligent en StrongView bieden voor bestaande en toekomstige klanten toegang tot een brede en robuuste reeks digitale marketingoplossingen van een en dezelfde globale leverancier.

"We zijn blij dat we onze investeringen in Selligent en StrongView kunnen samenbrengen in een globale topspeler in marketingtechnologie", vertelt Rich Lawson, CEO en Managing Partner van HGGC, die voorzitter van het gecombineerde bedrijf wordt. "Met zijn ruime waaier aan in de VS gebaseerde klanten in ondernemingen en de middenmarkt en zijn uitmuntende e-mailtechnologie is StrongView de perfecte aanvulling op het Selligent-platform voor omnichannel marketing, dat momenteel vooral in Europa wordt gebruikt.  Door deze fusie kunnen marketeers genieten van een innovatief en globaal technologieplatform waarmee merken kunnen inspelen op de snel wisselende omstandigheden van de consument voor, tijdens en na elk contactmoment."

"We zijn blij dat we onze softwareoplossingen kunnen verrijken met de krachtige mogelijkheden voor e-mailmarketing van StrongView. Door de fusie zijn we perfect geplaatst om zowel in Europa als in de VS efficiënte en doeltreffende, altijd op de consument gerichte marketing aan te bieden", vertelt Lejeune. "Meer nog, dankzij ons gecombineerd aanbod kunnen de merken rijke ervaringen creëren in verschillende kanalen en betekenisvolle relaties met de klant ontwikkelen."

De groei van leveranciers van marketingtechnologie zoals Selligent illustreert de snel toenemende vraag naar digitale marketing automation oplossingen. Forrester voorspelt dat digitale marketing de komende vier jaar met 12 procent zal groeien en tegen 2019 een waarde van $103 miljard zal hebben 1.

Selligent biedt volledig, end-to-end management van de customer cycle in één enkele oplossing voor honderden bedrijven in retail, financiële dienstverlening, uitgeverij en reisindustrie en andere sectoren in 19 landen, hoofdzakelijk in Europa. Het bedrijf kende een consistente stijging van de inkomsten – 45 procent in 2014 — en een indrukwekkend klantenvernieuwingspercentage van 94 procent. StrongView werd door Forrester Research Inc. een leider genoemd in "The Forrester Wave™: Email Marketing Vendors, Q3 2014", waar het een topranking kreeg in strategie en de hoogst mogelijke score voor categorieën zoals queries en segmentering, campagneprestatietests, dynamische inhoud, gegevensintegratie en beveiliging.

Selligent werd in juli 2015 overgenomen door HGGC en StrongView werd overgenomen in september 2015. De fusie van deze bedrijven is het recentste voorbeeld van de HGGC-strategie: het uitgebreide netwerk en kapitaal gebruiken om bedrijven op de middenmarkt te laten groeien door middel van geografische expansie en complementaire combinaties. HGGC heeft voordien iCongo, een leverancier van software en services voor eCommerce, gecombineerd met hybris, een groter bedrijf voor Omnichannel commerce, om zo het grootste onafhankelijke eCommerce-softwarebedrijf ter wereld te creëren, dat later aan SAP werd verkocht.

Dit verhaal verscheen eerst op VentureBeat.

Over Selligent

Selligent is een wereldwijde ontwikkelaar van marketingautomatisering die de audience engagement ondersteunt voor meer dan 700 toonaangevende merken in de detailhandel, financiële dienstverlening, automobielsector, uitgeverij en reisindustrie. Dit gebeurt met een omnichannel marketingplatform dat e-mailmogelijkheden op ondernemingsniveau omvat.  Met deze oplossing kunnen de merken op een betekenisvolle manier communiceren via meerdere kanalen, waaronder e-mail, websiteoptimalisatie, sociale media, mobiele communicatie en klantendienst. Hierdoor Selligent de meest waardevolle speler op de markt.

Het platform biedt een 360°-inzicht van de doelgroep op basis van 'rich data'-analyses en brengt de klantentrajecten in kaart met het oog op een optimale betrokkenheid van zowel de bestaande als potentiële klanten.  Selligent ondersteunt merken in meer dan 20 landen over de hele wereld.  Selligent werkt met middelgrote tot grote bedrijven, vaak in samenwerking met zijn uitgebreide netwerk van bureaus en MSP's.

Selligent heeft kantoren in Silicon Valley, Boston, New York, Londen, België, Parijs, München, Barcelona en Australië.

Over HGGC

HGGC werd in 2014 door het Mergers & Acquisitions magazine geprezen als Private Equity Firm of the Year. HGGC is een toonaangevende private-equityfirma in de middenmarkt met meer dan $2,4 miljard cumulatieve kapitaalsinvesteringen. HGGC is gevestigd te Palo Alto, in Californië. HGGC onderscheidt zich door zijn model van 'Advantaged Investing', waarmee het bedrijf uitbreidbare ondernemingen tegen aantrekkelijke condities kan aanboren en verwerven via partnerschappen met managementteams, oprichters en sponsors, die samen met HGGC opnieuw investeren, waardoor een sterke uitlijning van belangen ontstaat. Door de jaren heen heeft HGGC bijna 50 transacties, waaronder globale platforminvesteringen, strategische overnames, herkapitalisaties en liquidity events, afgerond met een totale waarde van meer dan $10 miljard. Meer info vindt u op www.hggc.com.

1 Forrester Research, “US Digital Marketing Forecast, 2014-2019,” November 2014